20-lecie niepodległości Ukrainy i 800-lecie miasta Zbaraż

29 sierpnia 2011

W dniach 24-25 sierpnia nasz chór przebywał na Ukrainie na zaproszenie Rady Miasta Zbaraż i powiatu zbaraskiego. Braliśmy udział w uroczystościach 20-lecia niepodległości Ukrainy i 800-lecia miasta Zbaraż. W czasie patriotycznej uroczystości na rynku zaśpiewaliśmy kilka pieśni popularnych, a później w kościele Ojców Bernardynów zaprezentowaliśmy koncert pieśni sakralnych dla Polaków mieszkających w Zbarażu. Koncerty cieszyły się dużym uznaniem słuchaczy, a informacje o naszych koncertach pojawiły się w miejscowej prasie.

Podczas pobytu w tym mieście zwiedziliśmy oczywiście zamek, którego 14-tysięczna załoga w 1649 roku opierała się przez 43 dni prawie dwudziestokrotnie liczniejszym wojskom kozackim i tatarskim. W muzeum w kazamatach zamku widzieliśmy miecz Longinusa Podbipięty, słynny Zerwikaptur, a w sali tortur sprawdzaliśmy, czy niektóre narzędzia dałyby się jeszcze użyć.

Zwiedziliśmy dwie placówki oświatowe: Ośrodek Pracy Pozaszkolnej, w którym uczestniczyliśmy w warsztatach plastycznych i szkołę podstawową, gdzie po wysłuchaniu historii o patronie szkoły Ivanie Franko i zaśpiewaniu kilku polskich piosenek, a wspólnie z gospodarzami pieśni „Ukraina”, smakowaliśmy herbatę miętową i pączki.

Obiad jedliśmy w bardzo oryginalnej restauracji Zimowyj sad, umiejscowionej w fabrycznej hali niegdysiejszej cukrowni, w której pod baldachimami rozlicznych palm i ogromnych fikusów rozkoszowaliśmy się między innymi barszczem ukraińskim. Chcielibyśmy podkreślić wielką gościnność i serdeczność gospodarzy, a szczególnie opiekujących się nami w czasie pobytu Grigorija Szczeciaka – radnego powiatu zbaraskiego i pomysłodawcy naszego wyjazdu oraz Oksany Bernadyn – Naczelnika Wydziału Oświaty w powiecie zbaraskim.

Przekraczając granicę, zarówno w jedną, jak i w drugą stronę musieliśmy wykonać mini koncercik, co być może pozwoliło nam w miarę szybko, bo po 2 godzinach zakończyć odprawę celną.

Zobacz Również

Przegląd Pieśni Pasyjnej i Pokutnej w Łużnej

W Niedzielę Palmową, 24 marca 2024 roku, w Łużnej odbył się 8. Przegląd Pieśni Pasyjnej i Pokutnej "Adoramus Te, Christe". To wyjątkowe wydarzenie muzyczne na stałe wpisało się w kalendarz kulturalny regionu, gromadząc co roku miłośników muzyki chóralnej i pasyjnej...

Znów w Bieczu

4 lutego ponownie mieliśmy przyjemność zaśpiewać w Bieczu. Tym razem na dorocznym spotkaniu Burmistrza Biecza Mirosława Wędrychowicza z mieszkańcami gminy Biecz i okolicznych miejscowości, które odbyło się 4 lutego w kinie Farys. W części artystycznej wystąpiła...